Magnetoterapie

Magnetoterapie je fyzioterapeutická metoda využívající biologické účinky stacionárního (trvalého) nebo častěji pulsního (přerušovaného) elektromagnetického pole na lidský organismus.

Magnetoterapie působí jak lokálně tak celkově, aktivuje celou řadu obranných systémů a umožňuje autoreparaci (samovyléčení) organismu. Spouští aktivaci imunitního systému,  aktivuje hormonální systém hypofýzy a nadledvin a zvyšuje tvorbu kortikálních hormonů. Na buněčné úrovni dochází ke zvýšení propustnosti buněčných membrán a zrychlení látkové výměny. V místě působení dochází jednak k vasodilataci, tj. rozšíření krevních cév, a tím zvýšenému prokrvení tkáně a jejímu lepšímu zásobení kyslíkem a živinami se současným rychlejším odplavováním zplodin látkové výměny.

Magnetoterapie působí také protizánětlivě, a to jak u zánětů sterilních (např. revmatoidní artritida, Bechtěrevova nemoc), tak u zánětů vyvolaných mikroby. Má silný analgetický efekt (tlumí bolest), a tím nachází uplatnění zejména u svalových a kloubních bolestí. Tento efekt je vykládán působením magnetického pole na nervová vlákna a přenos nervových vzruchů. Vede dále k myorelaxaci, tedy uvolnění svalových spasmů a normalizaci svalového napětí. Způsobuje urychlení hojivých procesů v kostech i měkkých tkáních. Stimuluje tvorbu červených krvinek, má euforizující účinky (zlepšuje náladu), potencuje účinek antibiotik, zvyšuje imunitu a celkově zlepšuje regeneraci organismu.

Tento druh terapie je dostupný pouze na pracovišti Praha 5 – Zličín.

Jaké nemoci jsou vhodné pro magnetoterapii

V řadě níže uvedených indikací má tato metoda efekt pouze v kombinaci s jinými léčebnými postupy, např. laserem, léčebnou tělesnou výchovou, farmakoterapií či jinou fyzikální terapií.

• Neurologie: Velmi dobré výsledky má v léčbě neurologických chorob např. kořenové syndromy, obrny periferních nervů, cervikokraniální a cervikobrachiální syndrom, dětská mozková obrna. U roztroušené sklerózy dokáže i výrazně zmírnit některé potíže pacientů, využívá se také k ovlivnění migrén a jiných typů bolestí hlavy.
  • Revmatologie: Dobré účinky vykazuje magnetoterapie u revmatoidní artritidy, kde snižuje na různě dlouhou dobu otoky a bolestivost kloubů a celkovou aktivitu zánětlivého procesu, umožňuje i výrazné snížení dávek kortikoidů. Ovlivňuje všechna kloubní degenerativní onemocnění. U artrózy vede k vzestupu proteoglykanu, který chrání chrupavku před destrukcí. Vývoj tohoto onemocnění tak lze zpomalit až zastavit. Dále se využívá jako podpůrná léčba při terapii osteoporózy, epikondylitidy,  spondylózy, spondylartrózy a mnoha dalších.
  • Ortopedie a chirurgie: Magnetoterapie  má v tomto oboru široké využití u artróz,  periartritidy ramenního kloubu, kostních zlomenin, osteomyelitidy, poúrazových stavů, syndromu karpálního tunelu, uvolnění totální endoprotézy, aseptické kostní nekrózy aj.
  • Dermatologie: Hojivé a protizánětlivé působení se využívá při terapii bércových vředů a dekubitů (proleženin).
  • Stomatologie: Nachází uplatnění v léčbě parodontózy, periostitidy či ovlivnění bolestí po extrakci zubu.